1402/06/30 علی عباسی

احساسات وشخصیت درکلید های موسیقی

Emotion and character in musical keys 

احساسات وشخصیت درکلید های موسیقی 

 

یکی از مباحثی که موزیسین ها به خصوص نوازندگان و آهنگسازان با اون سروکار دارند کلید های موسیقی یا همون گام ها هستند؛ همونطور که می دونیم گام دسته بندی تعدادی نت هست برای رسیدن از یک نت به اکتاو خودش؛ و سرکلید مشخص میکنه که خواننده، نوازنده یا آهنگساز حق استفاده از چه نت هایی رو دارند. می دونیم که با شناخت فواصل می شود به گام های مختلف رسید. اما از آنجایی که نمی خواهیم خیلی روی مباحث تئوریک تمرکز کنیم، به کمک دایره پنجم فقط یه نگاهی به تمام گام های موسیقی می اندازیم:

خب حالا اصلاً چرا باید از گام های مختلف استفاده کنیم؟!  البته قطعا خودتون می دونید فقط میگم که ناگفته نمونه. خیلی ساده س؛ هر گام به ما اجازه میده که از یک سری نت استفاده کنیم. فواصلی که فرکانس این نت ها نسبت به هم دارند و همچنین خود نت هایی که در یک گام وجود دارند می تونند احساسات مختلفی رو به شنونده منتقل کنند. مطالب مختلفی هم در این مورد وجود داره که یکی از معروف ترینهاش، مقاله ی شوبرت، آهنگساز و نوازنده ی برجسته ی اتریشی هست. این مطلب هم چکیده ای از همون مقاله هست. قبل از قرن بیستم، ارتباط کلید (گام ) های موسیقی با ویژگی های عاطفی امری رایج بود. این تجربه مشترک بین نوازندگان، آهنگسازان و شنوندگان موسیقی در اون دوران بود.

 

مثال وقتی موتزارت، بتهوون یا شوبرت قطعه ای رو در Major Ab می نوشتند، میدونستند که در این کلید، قبر، مرگ، قضاوت و ابدیت نهفته و بسیاری از شنوندگانشون هم همین حسو دارند. پس اگه از ویژگی هایی که باعث شده هنرمندان گامی رو انتخاب کنند غافل باشیم، بخشی از معنای موسیقی رو از دست می دیم. درسته که این کاراکتر ها و احساساتی که برای هر کلید تعریف میشد ذهنی بودن، اما باعث میشن که بتونیم هر کلید (گام)  رو به صورت خاص و منحصر به فرد تصور بکنیم. سرتون درد نیاد بریم سراغ اصل مطلب.

 

شخصیت و احساسات کلیدهای موسیقی:

سخن پایانی: 

این مطلب درواقع برداشت شوبرت و مردم اون زمان (مخصوصا در فرهنگ آلمان و اتریش) از کلید های موسیقی بوده و خب میشه گفت بیجا هم توصیف نکرده. اما کلید موسیقی به تنهایی نمی تونه احساس کاملی که می خوایم رو منتقل کنه. اینکه چه سیکل آکوردی بچینیم، از چه سازهایی استفاده کنیم ، روی چه نت یا آکورد هایی مکث داشته باشیم، چجوری ملودی سازی کنیم ، ریتم و هارمونی مناسب همه و همه موثر هستن. بهترین کار اینه خودتون بسازید و گوش کنید و ببینید چقدر به چیزی که می خواستید نزدیکه. امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه. بدرود تا بعد.❤️

هیچ نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.
برای ثبت نظر ابتدا وارد سایت شوید.