آکورد چهار صدایی و انواع آن به زبان ساده

آکوردهای چهار صدایی و انواع آن

مقدمه:

خودمم از این سایتا خوشم نمیاد که اولش کلی مقدمه چینی می کنند، پس می ریم سر اصل مطلب. شما می دونید آکورد چیه که اینو سرچ کردید،  می خواییم آکورد چهارصدایی رو توضیح بدید و انواعش رو بررسی کنیم. قبلش مختصر در مورد سه صدایی ها بگیم: ساختار آکورد های سه صدایی رو توی پیج اینستاگرام گفتیم و احتمالا در ادامه همون پُست سراغ این مطلب اومدید.  اگر هم احتمالا ساختار آکورد های سه صدایی رو نمی دونید، با دونستن فواصل موسیقی 4 قسم از ساختار آکوردهای سه صدایی رو در زیر می گم براتون.

 

نحوه نوشتن آکوردهای سه صدایی اگه نتِ C  را پیش فرض قرار بدیم:

آکورد مینور: Cm  | آکورد ماژور: CM یا Cmaj  یا C

 آکورد دیمینیش: Cdim  | آکورد اگمنت: C aug

 

ساختار کلیِ آکورد چهارصدایی :

هرگاه به نتِ سومِ آکورد سه صدایی 5/1 پرده یا 2 پرده (یک فاصله سوم) اضافه کنیم یک آکورد چهارصدایی رو ساختیم. یه آهنگساز یا حسی یا با فکر ریاضی خودش این کار رو انجام میده (و کار عجیبی نیست، امتحانش کنید)

حالا چرا بهش میگن آکورد سون یا هفت؟

چون فاصله نتِ اول آکورد تا نتِ چهارم آکورد یه فاصله هفتمه!

تو پیج گفتم آکورد چهار صدایی به هفت صورت بررسی میشه. یَکی یَکی با هم به طور خلاصه و بدون درد و رنج و عذاب و پیچیده گویی بررسی می کنیم. ما باید بین 4 نتی که در آکوردمون داریم فواصل رو در هر چند حالتی که ممکن هست در کنار هم از بابت 1/5 پرده و 2 پرده قرار بگیرند امتحان کنیم که نتیجه اون شکل زیره:

 

همچنین در شکل زیر می تونید نام های همین هفت حالت رو به انگلیسی بخونید.

 

توضیحات و کلام پایانی:  توضیحات که خیلی زیاده و تو موسیقی کلاسیک به شکل های مختلف میشه در مورد هر آکوردی صحبت کرد و اینجا حتی زبان ملل هم مطرح میشه و همونطو ر که دیدید یه جایی مجبور بودیم به جای اگمنت از افزوده استفاده کنیم. بنابراین من چیزی رو براتون خلاصه سازی کردم که خیلی وقت خودتون رو هدر ندید. همین رو توی نرم افزارهاتون پیاده کنید و صداهاشون رو بشنوید. خیلی هم درگیر تعاریف کلایسک نباشید اگر و تنها اگر موسیقی کلاسیک کار می کنید. کامنت بذارید تا اگه لازمه چیزی اضافه و یا اصلاح بشه. ممنونم از همراهیتون! 

 

 

هیچ نظری ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.
برای ثبت نظر ابتدا وارد سایت شوید.